- adm_scoalamotatei
- No Comments
PLANUL DE DEZVOLTARE INSTITUȚIONALĂ AL ȘCOLII GIMNAZIALE NR. 1 MOȚĂȚEI
ARGUMENT
Școala Gimnazială Nr. 1 din localitatea Moțăței, județul Dolj, funcționează în reţeaua publică de stat în opt structuri şcolare arondate cu nivelurile preprimar, primar și gimnazial, fiind astfel o instituție complexă din perspectiva numărului de unităţi de învăţământ, a distanței dintre ele (15 km), numărului de elevi şi numărului de cadre didactice pe care le coordonează.
Din aceast motiv, misiunea şi viziunea școlii au fost formulate cont de idealul învăţământului românesc, contextual educational actual, de aşteptările pe care le au de la această instituţie beneficiarii direcţi şi indirecţi ai sistemului de învăţământ – elevii şi părinţii, intreaga comunitate – dar şi de oferta educaţională propusă care este diversă.
Consider că proiectul de dezvoltare instituţională al Școlii Gimnaziale Nr. 1 Moțăței se proiectează şi se va dezvolta ţinând cont de:
- stabilirea şi consolidarea unui set de valori reale, coerente, europene;
- consolidarea statutului social al cadrelor didactice prin activităţi de dezvoltare personală şi profesională;
- prioritizarea activităţilor propuse;
- încurajarea desfăşurării activităţilor educative nonformale;
- redimensionarea actului managerial;
- întărirea culturii organizaţionale pentru înlăturarea barierelor de comunicare;
- întărirea legăturii dintre școală-comunitatea locală şi formarea cadrelor didactice.
Prin perspectivă managerială o analiză corectă şi oportună a Proiectului de dezvoltare instituţională pentru perioada 2022-2026 al Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Moţăţei este menită să asigure o funcţionare optimă procesului educațional oferit de şcoală.
Destinat beneficiarilor directi și indirecti ai educaţiei (elevi, părinţi, comunitatea locală) PDI-ul unității, realizat de către echipa de proiect, este expresia concreta a echilibrului dintre reglementări şi iniţiative, având caracter anticipativ şi valoare strategică.
Avand in vedere complexitatea, diversitatea și amplitudinea activităților școlare, PDI-ul reusește utilizarea judicioasă a resurselor existente și crearea unei identități proprii.
Dintre indicatorii de performanţă folosiţi în realizarea analizei Proiectului de dezvoltare instituţională pentru perioada 2022-2026 al Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Moţăţei amintim :
elaborarea planurilor de dezvoltare a unității școlare pentru satisfacerea nevoilor proprii și ale comunității locale, întocmirea documentelor specifice unității de învățământ;
modalitatea de atingere a țintelor strategice propuse în PDI;
asigurarea accesului tuturor beneficiarilor la serviciile educaționale oferite de unitatea de învățământ;
asigurarea transparenței în realizarea calității actului educațional;
asigurarea progresului și a performanței școlare pentru fiecare beneficiar al educației;
prevenirea abandonului școlar și a absenteismului;
furnizarea unor informaţii utile despre starea sistemului de formare din şcoală (calitatea procesului educaţional, analiza de tip SWOT);
stabilirea unor criterii obiective ca termeni de referinţă în evaluare pentru atribuirea de semnificaţii datelor obţinute prin evaluare şi emiterea de judecăţi de valoare (aprecieri obiective);
adecvarea bugetului prognozat la proiectul de dezvoltare al unității de învățământ și realizarea execuției bugetare ân conformitate cu reglementările legale;
adoptarea unor decizii corecte pentru reglarea sistemului atunci când prin monitorizare şi evaluare se impune acest lucru;
dezvoltarea bazei materiale a școlii,
colaborarea cu instituții cu rol în educație;
identificarea nevoilor de educație ale comunității locale și a posibilităților de satisfacere în cadrul normativ existent și cu resursele disponibile, prin elaborarea CDȘ;
organizarea de întâniri periodice cu beneficiari indirecți ai educației și reprezentanții comunității locale.
În elaborarea Planului de dezvoltare instituţională al Şcolii Gimnaziale Nr. 1 Moţăţei, echipa de proiect a avut în vedere analiza condiţiilor socio-economice şi proiectarea traiectoriei de dezvoltare care s-a făcut pe baza programelor existente la nivel local şi regional, a evoluţiei previzibile a fenomenului economic pe termen mediu şi lung, valorificând datele, prognozele şi documentele elaborate de Consiliul Local Moţăţei, Primăria Comunei Moţăţei şi Inspectoratul Şcolar al Judeţului Dolj.
S- au luat în considerare ideile desprinse din proiectele întocmite la nivelul catedrelor şi comisiilor, a compartimentelor funcţionale organizate la nivelul unităţii, consultările cu elevii, propunerile avansate de comitetele de părinţi, de reprezentanţii comunităţii locale şi de agenţii economici – parteneri tradiţionali ai instituţiei.
Programele Ministerului Educaţiei, ale Guvernului României privind reforma şi modernizarea învăţământului românesc sunt considerate temeiul direcţiilor principale de dezvoltare instituţională în perioada 2020-2025.
Având o valoare strategică, proiectul de dezvoltare instituţională este conceput pentru o perioada de 4 ani şi construieşte activitatea organizaţiei, pe cele două componente structurale: componenta strategică şi componenta operaţională.